בואו נודה באמת גם אם הדבר לא כל כך נעים – תרבות הדיון בישראל הגיעה לרמות נמוכות מתמיד. אולי זו תופעה עולמית, דבר שאין בו נחמה של ממש. אנו רואים זאת בצורה בולטת על רקע חוסר היציבות הפוליטית של השנים האחרונות, אך תרבות הדיון הנמוכה גולשת גם לנושאים שאינם נמצאים על סדר היום הפוליטי.
אנו נחשפים לתרבות של פאנלים תקשורתיים בהם הצעקות והאלימות המילולית החליפו את הצורך בטיעונים לוגיים. במקום שיח שיש בו הקשבה לאחר, נראה כי כל אחד עסוק במונולוג משלו, ללא שום טיעון ענייני. ודי ברור שזה לא מוביל אותנו לשום מקום.
שינוי תרבות הדיון בישראל הוא עניין של חינוך. עלינו להשקיע בחינוך הילדים לא רק באמצעות לימודי מתמטיקה או אנגלית. עלינו גם להעניק להם את הכלים לחשיבה ביקורתית ועניינית. את הכלים שיאפשרו להם לבטא דעות שונות בצורה טובה, לנתח את המידע ולהציג טיעונים לוגיים. אז כיצד ניתן לעשות זאת?
הכירו את הדיבייט
המונח דיבייט מגיע אלינו מהשפה האנגלית, הוא אמנם קיבל את המילה העברית מַעֲמָת, אך בואו נודה שזה לא ממש תפס… במהותו הוא ויכוח תחרותי המתקיים בין שתי קבוצות המציגות עמדות מנוגדות לגבי נושא. העמדות לא חייבות לייצג את דעותיהם האישיות של המתמודדים, העיקרון הוא ללמד אותם להביא טיעונים לוגיים ולנהל דיון בצורה תרבותית ועניינית.
דיבייטים הם חלק מתרבות האוניברסיטאות באירופה וארצות הברית, והם התפשטו גם לכלל העולם. זוהי מסורת יפה ובעלת ערך חיובי, וגם בארץ מוסדות חינוך רבים מקיימים פעילויות אלו; לעתים במסגרת יוזמות נקודתיות של מורים, ולעתים בצורה מאורגנת.
את אחת הדוגמאות היפות לדיבייטים אנו יכולים לראות בסדנאות של חברת שרביט הדרכה. אלו הן סדנאות השמות את פעילות הדיבייט במרכז הפעילות. הסדנאות מעניקות לילדים את כל המיומנויות הדרושות לצורך הדיבייט בצורה מהנה המעניקה לתלמידים ערך רב, גם מעבר לאותה הפעילות. כלומר המיומנויות שהילדים מפתחים במהלך הדיבייט יתרמו להם גם באספקטים אחרים של החיים.
מדובר בהרבה יותר מתרבות דיון
פתחנו את הנושא בסוגיה של תרבות הדיון בישראל והבעייתיות שבה. ואין שום ספק שדיבייט יכול לתרום לילדים וללמד אותם כיצד מנהלים ויכוח בצורה תרבותית ובעלת ערך לחברה. אך חשוב להדגיש כי מדובר בהרבה יותר מזה. באמצעות הדיבייט אנו מעניקים לתלמידים כלי מנהיגות חשובים וזהו אמצעי להעצמה עצמית.
במהלך הדיבייט וההכנות לדיבייט, התלמידים מחזקים את היכולת לחשיבה ביקורתית. הם לומדים לבחון נושא מכיוונים שונים ולראות יתרונות וחסרונות, גם מעבר לעמדתם האישית בנושא. הם לומדים כיצד להציג טיעונים לוגיים, כיצד להקשיב ולענות בצורה עניינית. ההשתתפות בדיבייט מחזקת את היכולות של התלמידים לעמוד בביטחון מול קהל. בשורה התחתונה הם מקבלים כלים חשובים להמשך החיים, כלים שיעזרו להם באופן אישי, אך גם יחזקו אותנו בתור חברה.