כמעט כל דבר שאנו עושים בחיים מערב איזה סוג של אינטראקציה חברתית – הדייט הראשון עם בן/בת הזוג, השיחה עם הבוס בעבודה לגבי העלאת המשכורת, מצגת בפני סטודנטים או לקוחות ועוד אינספור דוגמאות. אינטראקציות מסוימות עשויות להיות פשוטות וקלות, כמו למשל רכישת כרטיס נסיעה לרכבת. גם באמצעות כישורים חברתיים מוגבלים מאוד סביר להניח שכל אחד יעמוד במשימה. אך לעומת זאת ישנן משימות הדורשות אינטראקציה חברתית ברמה גבוהה יותר. ישנן משימות בהן אנו נדרשים להבין את העולם הרגשי של האנשים שמולנו, להקשיב לצרכים שלהם, להבין את היכולות שלהם, להסביר את עצמינו, לקבל את שיתוף הפעולה של אחרים. למשל קבוצת נוער הרוצה לדרוש מהרשות המקומית סימון מסלולי אופניים או הקמת מועדון נוער; יזם הרוצה לגייס משקיעים לרעיון עסקי חדש או איש מכירות המנסה למכור נדל“ן.
בשורה התחתונה אינטראקציה חברתית היא חלק מכל דבר בחיים. וככל שנלמד לפתח את הכישורים החברתיים בצורה טובה יותר כך נוכל להשיג את היעדים האישיים שלנו בקלות רבה יותר. ולא רק את היעדים האישיים, אלא גם את היעדים שלנו בתור קבוצה, קהילה והחברה בכללותה.
מנהיגות ואינטראקציה חברתית
אם נבחן את תכונות המנהיג נוכל לראות שבעצם אנו מדברים על תכונות הקשורות לאינטראקציה חברתית. למשל מנהיגים זקוקים ליכולת להקשיב, לנהל דיאלוג המתבסס על הצרכים של הצד השני ועולמו הרגשי, להשיג שיתוף פעולה ולעבוד כצוות. מנהיגות היא אינה תוצאה של כוח, אלא היכולת להניע אנשים מתוך השראה, מתוך אמונה ברעיון או מטרה משותפת.
אנו נוטים להאמין שלכל אחד יש את תכונות האופי שלו, ולפיכך ישנם אנשים שהם מנהיגים וישנם אנשים שהם לא – אין להם את זה. האמת שאין טעות גדולה מזו. חוקרים רבים חקרו וניתחו את תכונות המנהיג והגיעו למסקנה כי מנהיגות ניתן לפתח. אנו יכולים לפתח את אותן תכונות מנהיגות אשר יביאו לאינטראקציה חברתית טובה יותר ומועילה יותר.
סדנאות גיבוש ומנהיגות
כיצד אנו יכולים לפתח את אותן תכונות מנהיגות? האם מורה יכול לעורר את אותן תכונות בהרצאה פרונטלית מול קבוצת תלמידים? אנו בחלט יכולים לעורר ולפתח את אותן תכונות, אך שיטות הלימוד שיכולות להתאים למקצועות הלימוד השונים של מערכת החינוך הן לא הדרך האפקטיבית לעשות זאת. הצורה הטוב ביותר לפתח מנהיגות ולשפר את האינטראקציה החברתית היא באמצעות סדנאות.
בסדנאות מנהיגות וסדנאות גיבוש אנו מחליפים את צורות הלימוד הסטנדרטיות בלימוד המבוסס על חוויה. למשל פעילות משחק, שתוכננה על ידי אנשי חינוך למטרה זו, יכולה לאפשר לנו לאמן את אותן תכונות. כאשר קבוצה של תלמידים או עובדים נדרשת לעמוד במשימות קבוצתיות במסגרת משחק הם נדרשים לתכנון אסטרטגי. המטרה שלהם היא בסך הכל לעמוד במשימה של המשחק, אך על מנת לעשות זאת עליהם לתקשר אחד עם השני ולשתף פעולה.