עוד מימי קדם, בהם בני האדם החלו להתארגן במסגרות חברתיות, הם הבינו את חשיבות שיתוף הפעולה. עצמו את העיניים ונסו לדמיין את האדם הקדמון יוצא לצוד ממוטות אימתניות – האם האדם יכל לגבור על ממוטה ללא שיתוף פעולה ואסטרטגיה? כנראה שלא…
היום איננו צריכים לצוד ממוטות, אך עדיין עומדים בפנינו אתגרים רבים הדורשים שיתוף פעולה. בכל תקופת זמן אנו מתמודדים עם אתגרים אחרים, הן בחיינו האישיים והן בתור אתגרים העומדים בפני החברה כולה. איננו יכולים לדעת מהם אתגרי המחר, אך ברור לנו כי רק עם שיתוף פעולה נוכל להתמודד איתם בהצלחה.
שיתוף פעולה בין תלמידים
גם מערכת החינוך מבינה כי יש לחנך לשיתוף פעולה. למערכת החינוך מטרות רבות, כמו למשל העברת התכנים של מקצועות הלימוד, אך מטרות אלו אינן מנותקות מהצורך בשיתוף פעולה. בסופו של דבר התלמידים גם צריכים לתמוך אחד בשני. גם אם אינם עוסקים בהוראה, הם עדיין חלק בלתי נפרד מהסביבה התומכת.
הילדים מעבירים 12 שנים במערכת החינוך. זוהי הסביבה המעצבת את אישיות האדם, זה מתחיל בילדות וממשיך אל החיים הבוגרים. אנו רוצים שזו תהיה סביבה נעימה, בטוחה ומעצימה. ולכן כבר עכשיו חשוב לנו להשקיע בשיפור שיתוף הפעולה. וזוהי עסקת חבילה ההולכת יחדיו עם שיפור התקשורת הבין אישית והיכולות החברתיות של התלמידים.
איך לחנך לשיתוף פעולה ועבודת צוות
על מנת לשפר את התקשורת הבין אישית ולגבש את התלמידים כצוות, בתי הספר משקיעים בפעילויות גיבוש. לעתים אנו תופסים את פעילות הגיבוש אך ורק כפעילות מהנה ומשחררת לחץ. אך מי שעוסק בחינוך מבין כי מדובר במשהו הרבה יותר עמוק. פעילות מהנה, בפני עצמה אינה בונה גיבוש ושיתוף פעולה. יש לדעת כיצד למנף אותה ולהפוך אותה לאמצעי המאפשר הטמעת כישורי מנהיגות.
דוגמה טובה ליישום של חינוך למנהיגות אנו יכולים לראות בפעילויות ODT, כפי שעורכת אותם חברת שרביט הדרכה. החברה פיתחה מגוון של סדנאות מהנות המתאימות לילדים ובני נוער. לכל סדנה תוכן והפעלות שונות, אך כולן מבוססות על פעילויות ODT.
סדנאות אלו הן הרבה יותר מפעילויות גיבוש. יש בהן דגשים על חשיבה מחוץ לקופסה, הקשבה לזולת, תקשורת בין אישית, תכנון אסטרטגי ואפילו עמידה בלוחות זמנים.
כיצד מתנהלות פעילויות ODT
פעילויות ODT מוציאות את הילדים מכיתות הלימוד. זה יכול להיות בחצר בית הספר ואפילו בפארקים ציבוריים. שם עורכים להן פעילויות שונות, כולן בעלות אופי משחקי של משימות תחרותיות.
כאן לא צדים ממוטות, אבל גם המשימות המשחקיות דורשות מהתלמידים לחשוב מחוץ לקופסה ולתכנן מהלכים. עליהם לתקשר אחד עם השני, להבין את היכולות השונות ולרתום את כולם למען המאמץ הקבוצתי. הם לומדים זאת מתוך החוויה עצמה, כלומר מתוך ניסיונם האישי. ומסתבר שזוהי הצורה האפקטיבית ביותר.
סדנאות אלו זוכות להצלחה רבה. הן משפרות את האווירה בבתי הספר, מעצימות את התלמיד באופן אישי ואפילו מפחיתות אלימות.