תקציב "צמצום פערים" של משרד החינוך עקב נגיף הקורונה
נגיף הקורונה העולמי הביא איתו קשיים ואתגרים הן כלכליים, הן חברתיים והן לימודיים. עקב סגרים ארוכים, בידודים ולמידה מרחוק נוצרו פערים בתחום הלימודי בקרב תלמידי ישראל. הפערים לא רק ביחס לשכבה משנה רגילה אלא גם בתוך הכיתה עצמה בין התלמידים נוצרו פערים עקב חיסורים, בידודים וכו'..
משרד החינוך יצא בתקציב שנקרא "צמצום פערי קורונה" בתי הספר היסודים וחטיבות הביניים יקבלו תקציב באמצעות מערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) לשימוש המערכות לצמצום פערים בבית הספר ע"י תגבור שירותים חינוכיים מתוך מאגר של תוכניות חינוכיות.
על כל מנהל לזהות את הקושי והפערים בבית הספר שלו ולהגיש תוכנית עבודה מסודרת שמטרתה לצמצם את הפערים החינוכיים והחברתיים של בית הספר (הן בחינוך הרגיל והן בחינוך המיוחד).
מטרת התקציב הוא לקדם את התלמידים ולתת הזדמנות שווה והוגנת בהתאם למיפוי ולשכבתהגיל
בבתי ספר היסודיים :
- מתן מענה חברתי וחינוכי לכל שכבות הגיל
- כיתות א'-ג' תגבור בתחום שפת האם וחשבון
- כיתות ד'-ו' תגבור ותחזוק בתחום השפה, חשבון, אנגלית ומדעים.
בחטיבות הביניים :
- מתן מענה חינוכי ודידקטי בתחומי השפה, מתמטטיקה, מדעים, אנגלית
- מתן מענה חברתי וחיכוני לצמצום נשירה והגברת ההתמדה.
שרביט מנהיגות נותנת מענה לצמצום פערים
אנו רואים את עצמנו כחלק בלתי נפרד מהמארג החברתי בישראל וכיוצא בזה אנו רואים חובה ומטרת על לצמצום פערים הן חברתיים והן חינוכיים תוך שילוב של כיף וחוויה. ברשותינו מאגר של סדנאות העשרה לתלמידים וימי גיבוש כיתתי מאושרות מתוכנית "צמצום פערים" ונמצאים במאגר משרד החינוך. בין התוכניות ניתן למצוא :
אופן תכנון התקציב במערכת גפ"ן
בוחרים בסל צמצום פערים במערכת גפ"ן אחד או יותר מהמענים הבאים:
- תוכניות חינוכיות – ניתן לבחור תוכניות חינוכיות מתוך מאגר התוכניות של משרד החינוך בהתאם ליעדים שהציב לעצמו מנהל בית הספר, חשוב מאוד שהתוכנית הנבחרת תענה על הצרכים ובאמת תכוון מטרת צמצום הפערים וקידום התלמידים מכל הבחינות.
לאחר בחירת התוכנית המנהל יצור קשר עם הספק לקבלת כל המידע הנדרש באופן מפורט כולל מועדים, מי המנחה/ המדריך ועלויות ולשקף את סיכום ההתקשרות עם הספק במערכת גפ"ן. - תוכניות התערבות בית ספריות – תוכניות התערבות המקדמות את תוכנית העבודה של בית הספר לצמצום פערים, במסגרת תוכניות ההתערבות ניתן לקיים הרצאות, סיורים וסדנאות לתלמידים.
ניתן לנצל עד 10% מהתקציב הכולל לטובת סדנאות למורים או הורים בנושאים לימודיים וחברתיים המתמקדים בצימצום פערים - כוח עזר תומך – תגבור ע"י כח עזר שאינם מצוות בית הספר, סייע חינוכי או מדריך העשרה שייתנן תגבור ומענה לצמצום הפערים, העסקתם תהיה על ידי השלטון המקומי ועל פי הסכמים קיבוציים המחייבים לכל תפקיד ולכל דין
- מומחי תחום תוכן – תגבור בתחומי הדידקטיקה, הוראה מותאמת אישית, עובדי נוער, עובדים סוצאיליים ועוד. ההעסקה של כח עזר זה תתבצע באמצעות הרשות המקומית או הבעלות על בית הספר באופן ישיר או באמצעות תאגיד רשותי
דגשים לתכנון התקציב
- בתי ספר יכולים להעסיק כוח אדם שאינו בבחינת עובדי הוראה (סייע חינוכי, עוזרי חינוך, מדריך העשרה, מומחה תוכן, פסיכולוג) אך ורק באמצעות הרשות המקומית או תאגיד מטעמה.
- יש להקצות לפחות 90% מהתקציב למענה ישיר לתלמידים.
- ניתן להעביר את התקציב לאישור הפיקוח והרשות רק לאחר תכנון של 90% ממנו.
- המשרד יבצע תשלום מקדמה בשיעור של 35% מהתקציב המיועד לכל בית ספר עבור הסל לצמצום פערים ב-1.12.2021 בהתאם לנתוני תחשיב שנת תשפ"ב.
- ברשויות/בעלויות שבהן התקציב מנוהל בחשבון בנק אחד לכל בתי הספר, הן נדרשות לייעד סעיף תקציבי נפרד לכל מוסד שבו יצוין "סל צמצום פערים וסמל מוסד בית ספרי".