שיתוף פעולה ועבודת צוות הם דבר הכרחי, וזה נכון גם עבור צוותי ההוראה וגם עבור התלמידים. כאשר ישנו שיתוף פעולה ועבודת צוות, נוצרת סינרגיה והתוצאות טובות יותר. למעשה מבחינה היסטורית, היכולת של בני האדם לשתף פעולה ולעבוד כצוות, היא אחת הסיבות המרכזיות שהפכו את האנושות לגורם הדומיננטי בכדור הארץ.
שיתוף פעולה ועבודת צוות הם כלי חשוב לחיים, ובהחלט נרצה להעניק לתלמידים את הכישורים הללו. ובהזדמנות זו אנו רוצים לכרוך את הנושא עם הגיבוש, כי נראה שכולם ענפים של אותו העץ. אנו רוצים להפוך את סביבת בית הספר לסביבה תומכת ונעימה עבור כולם, גם המורים וגם התלמידים. הילדים יעבירו 12 שנה במערכת החינוך. ולצד הקשיים בלימודים, זוהי תקופה של התבגרות ושינויים, והאתגרים העומדים בפניהם גדולים מאוד. אנו רוצים שבית הספר יהיה סביבה נעימה ותומכת, סביבה שתסייע להם להתמודד עם כל אותם האתגרים.
הצורך בגיבוש ושיתוף הפעולה תמיד מעסיק את מערכת החינוך, וברור לכולם שיש צורך בדרכים יצירתיות על מנת להשיג את המטרות הללו. פעילויות ODT, כמו אלו אשר מקיימת חברת שרביט הדרכה, מוכיחות את עצמן כאחת השיטות היעילות להשגת המטרה זו.
איך מחנכים לעבודת צוות ושיתוף פעולה ?
בוודאי ברור לכם שלא ניתן ללמד שיתוף פעולה ועבודת צוות כפי שאנו מלמדים היסטוריה ומתמטיקה, יש כאן צורך בחינוך ערכי. אנחנו יכולים יכולים לדבר עד מחר על החשיבות של שיתוף פעולה, אך האם זה יגרום לתלמידים לאמץ את דפוס ההתנהגות הזה? כאן נכנסת לתמונה פעילות ODT.
ODT מוגדר כפעילות מחוץ לכיתות הלימוד, אך מה שמתאר בצורה מדויקת יותר את הקונספט הוא ההגדרה של ”חינוך באמצעות חוויה“. באמצעות פעילויות אלו ניתן באמת להעניק לילדים תכנים ערכיים חשובים וללמדם שיתוף פעולה ועבודת צוות.
אנחנו יכולים להרצות לילדים על חשיבות עבודת הצוות, אך זה לא יהיה אפקטיבי כמו להביא אותם למצבים בהם הם יראו כי שיתוף פעולה הוא הדרך היחידה להצליח. וזה בעצם מה שעושים בפעילות ODT.
הפעילות מתקיימת באמצעות משחקים ומשימות, הכל באווירה נעימה. אך על מנת להצליח בכל אותם המשחקים והמשימות, על התלמידים לעבוד באופן קבוצתי ולשתף פעולה. ואנו מדברים על שיתוף פעולה במשמעות הרחבה ביותר של המילה. שיתוף פעולה אמתי דורש הקשבה לאחר; הבנה שלכל אחד ישנן יכולות אחרות; היכולת לתקשר, לרקום אסטרטגיה ואפילו לחשוב מחוץ לקופסה.
בסדנאות ODT איננו צריכים להגיד למשתתפים שעליהם לשתף פעולה, הם מבינים שזה הכוח שלהם על מנת לעמוד במשימה. ולכן זה עובד! וכאשר הילדים מפנימים את הכוח של שיתוף פעולה ועבודת צוות, זה הופך להיות כלי חשוב הבא לידי ביטוי גם בהמשך הדרך. הם לומדים לעבוד יחדיו בכיתות הלימוד, לשתף פעולה ולסייע אחד לשני. וזו בדיוק הסביבה שאנו רוצים בבית הספר.