אתגרים תמיד היו ותמיד יהיו במערכת החינוך. אך נראה שכל תקופה, המביאה איתה שינויים חברתיים ואפילו טכנולוגיים, מביאה איתה אתגרים חדשים. על מערכת החינוך תמיד לחפש אחר הדרכים לשפר את החינוך של ילדינו. ואיננו מתכוונים אך ורק להוראת מקצועות הלימוד, התשובה לאתגרים האמתיים אינם נמצאת בספרי הלימוד. עלינו להעניק לילדים גם חינוך ערכי וכלים מנהיגותיים שיאפשרו להם להשתלב בחברה.
בשנים האחרונות ישנו שימוש נרחב בסדנאות ODT במערכת החינוך. פעילויות אלו מוציאות את הילדים מכיתות הלימוד ומשאירות את ספרי הלימוד מאחור. הן הרבה יותר משחררות ומהנות, אך אל תטעו – לרגע אחד הן אינן מוותרות על הערך החינוכי. אך האם סדנאות אלו יכולות לתת מענה לאתגרים של מערכת החינוך?



האתגרים של מערכת החינוך
כנראה שלא ניתן להצביע על אתגר אחד או שניים הנחשבים כאתגרים המרכזיים של מערכת החינוך, הרשימה רק הולכת ומתארכת.
בין האתגרים השונים ניתן לראות את השינויים ביכולת של התלמידים למקד את תשומת הלב שלהם. יש המאשימים את הרשתות החברתיות והשינויים התרבותיים, ומאמינים כי זוהי הסיבה מדוע תלמידים אינם יכולים למקד את תשומת הלב לאורך זמן. במידה רבה מערכת החינוך נאלצת להתחרות על תשומת הלב של התלמידים.
אתגר נוסף הוא האלימות. האלימות היא אינה נחלתה הבלעדית של מערכת החינוך, אנו רואים אותה בכל מקום – אלימות בכביש, אלימות ברשתות חברתיות, אלימות נגד צוותים רפואיים ואלימות בכל מקום. בתי הספר נדרשים גם הם להתמודד עם הבעיה, אך אחריותם גדולה עוד יותר – המשימה שלהם אינה להימנע מאלימות, אלא לחנך לסובלנות שתמנע אלימות בחברה כולה.
וזוהי רק נגיעה על קצה המזלג מהאתגרים של מערכת החינוך, ועוד לא הגענו לעומס בכיתות, שכר המורים ועוד תחלואים שונים של המערכת.
כיצד סדנאות ODT יכולות לעזור אל מול האתגרים
פנינו לחברת שרביט הדרכה, אשר מרבה להשתמש בקונספט במגוון סדנאות מנהיגות. ”סדנאות ODT מעניקות יותר עומק למערכת החינוך. הן נועדו לחזק את החינוך הערכי שלא ניתן להשיג בלימודים עיוניים, כמו למשל חינוך למנהיגות ופיתוח יכולות חברתיות. אך לא רק שהן עונות על נקודות החולשה של החינוך, השפעותיהן החיוביות משפרות את כל סביבת בית הספר – כלומר גם הלימודים העיוניים הופכים להיות יותר אפקטיביים“. כך מסביר אוריה בן טובים, מנכ“ל חברת שרביט הדרכה.
סדנאות ODT מבוססות על לימוד מתוך חוויה. שיטת לימוד שבה התלמידים מתנסים בסיטואציות שונות, יש לומר בעלות אופי משחקי, המאלצות אותם לאמן ולתרגל כישורי מנהיגות שונים. הם מאמנים ומחזקים את התקשורת הבינאישית, את שיתוף הפעולה, את הבנת הצרכים של האחר, את החשיבה מחוץ לקופסה ואת המסוגלות האישית.
אלו הם פעילויות היוצרות עניין וסוחפות את הילדים בצורה אקטיבית, וכל תשומת לבם בתוך הפעילות. וכן, ישנם מחקרים המוכיחים כי יש להן ערך בהפחתת האלימות בבתי הספר.